Wish – shoppailijan mobiilisovellus ja verkkokauppa
Wish on yhä suositumpi verkkokauppa ja mobiilisovellus. Me Credigolla testasimme verkkokaupan puolestasi ja tässä artikkelissa kerromme kokemuksia mobiilisovelluksesta, rekisteröitymisestä sekä tilaamisesta ja tuotteista. Onko Wish luotettava verkkokauppa? Miten tilaus tehdään? Kauanko tilauksen saapuminen kestää? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastaukset tästä artikkelista.
Sisältö:
Mikä on Wish?
Wish-tilin luominen
Näin teet ostoksia Wishissä
Wish-tilauksen toimitus ja seuranta
Wish-tilausten palauttaminen
Rahat takaisin Wish-sovelluksessa
Klarna-lasku ja muut maksutavat Wishissä
Wishin palkinnot, ilmaiset lahjat ja alennuskoodit
Wish-sovellukset
Wish-testitilaus
5 faktaa Wishistä
Mikä on Wish?
Wish on helppokäyttöinen mobiilisovellus ja verkkokauppa, joka mahdollistaa ostosten tekemisen nopeasti. Hinnat ja toimituskulut ovat maltillisia – jopa halpoja. Sen sijaan tuotteiden toimituksessa kestää tuotteesta riippuen 2–4 viikkoa, sillä tilaukset lähetetään pääosin Kiinasta. Lisäksi jokainen tuote toimitetaan omana lähetyksenään. Wish toimii välikätenä myyjän ja asiakkaan välillä ja pitää asiakkaasta huolen, mikäli tilauksessa ilmenee ongelmia. Wish-mobiilisovellus on kuin ostoskeskus käyttäjänsä taskussa.
Wish-verkkokauppaa verrataan usein Ebayhin ja AliExpressiin, sillä siellä myydään käytännössä samoja tuotteita. Wishin erikoisuus piilee siinä, että verkkokauppa ja mobiilisovellus ehdottavat käyttäjälleen tuotteita tämän mieltymysten mukaan. Wish tulkitsee kuluttajan käytöstä sovelluksen sisällä ja tekee päätelmiä aiempien ostosten perusteella. Näin Wish osaa näyttää käyttäjälle mieluisia tuotteita automaattisesti.
Wish-mobiilisovelluksella on maailmanlaajuisesti reilut 200 miljoonaa käyttäjää. Sovelluksen oli aluksi tarkoitus toimia pohjana, jolle käyttäjä voisi koota haluamiaan tavaroita tai hankintoja toivelistaksi. Tavaroita pystyi lajittelemaan omiin tauluihinsa samaan tapaan kuin Pinterestissä. Wishlist-toiminto on edelleen käytössä Wish-verkkokaupassa, mikä osaltaan helpottaa ostosten harkintaa, tuotteisiin palaamista ja lopulta tilauksen tekemistä.
Suomalaisille Wish on helppokäyttöisempi kuin esimerkiksi Ebay tai AliExpress, sillä se on käännetty suomeksi. Suomenkieliset sivut helpottavat huomattavasti mobiilisovelluksen ja kaupan käyttöä. Ainoastaan tuotteiden nimet on jätetty englanninkielisiksi, mikä osaltaan vaatii käyttäjältä tarkkuutta. Tuotekuvassa voi olla esimerkiksi polaroid-kamera ja hinta houkuttelevat neljä euroa, mutta klikattuaan tarkemmat tuotetiedot auki tuotteen nimestä selviää, että myynnissä onkin ainoastaan suojakuori kuvan polaroid-kameralle. Wish näyttää houkuttelevan tuotekuvan ja halvan tarjoushinnan, mutta tarkempi kuvaus on verkkokaupalle toisarvoinen. Näin asiakkaat tekevät myös enemmän ns. hutiostoksia, mutta halvan hinnan ja korkeiden palautuskustannusten vuoksi eivät aina reklamoi väärästä tuotteesta.
Wish on suomalaisille miellyttävä verkkokauppa myös monipuolisten maksutapojensa puolesta. Tuotteet voi maksaa heti tilauksen yhteydessä esimerkiksi suoraan verkkopankin kautta, pankki- tai luottokortilla tai Klarna-laskulla. Kerromme maksutavoista enemmän artikkelissa myöhemmin.
Wishin perustivat Peter Szulczewski ja Danny Zhang San Franciscossa vuonna 2011. San Franciscosta Wish on laajentunut ja avannut toimistot myös Shanghaihin vuonna 2014 sekä Torontoon vuonna 2016.
Wish-tilin luominen
Wish-kauppaa ja sen valikoimaa on mahdollista selata ainoastaan rekisteröitymällä verkkokaupan asiakkaaksi kaupan verkkosivuilla tai lataamalla puhelimeensa Wish-mobiilisovelluksen ja rekisteröitymällä käyttäjäksi sen kautta. Verkkokaupassa rekisteröityminen onnistuu Facebook- tai Google-tilillä sekä sähköpostilla.
Rekisteröityminen Wish-kauppaan Facebook- tai Google-tilillä on nopeaa ja vaivatonta. Valitse haluamasi käyttäjätili, kirjaudu sisään omilla tunnuksillasi ja sinulla on tili Wish-kaupassa. Voit alkaa tehdä ostoksia välittömästi rekisteröitymisen jälkeen.
Sähköpostilla rekisteröidyttäessä palvelu kysyy etu- ja sukunimen sekä sähköpostin ja pyytää lisäksi valitsemaan salasanan. Tämän jälkeen pääset välittömästi selaamaan tuotteita ja tekemään ostoksia. Jatkossa kirjaudut Wish-kauppaan sähköpostiosoitteellasi ja valitsemallasi salasanalla.
Katso videolta yksityiskohtaiset ohjeet sähköpostilla rekisteröitymiseen:
Näin teet ostoksia Wishissä
Wishin nettikaupassa ja mobiilisovelluksessa tuotteet on jaettu kategorioihin, mikä helpottaa niiden selaamista. Erilaisia kategorioita ovat muun muassa Uusimmat, Laitteet, Vauvat ja lapset, Muoti, Kengät ja Puhelintarvikkeet. Kaikki kategoriat eivät mahdu verkkokaupan ylävalikkoon, joten lisää kategorioita löytyy Enemmän-valikon alta. Voit selata tuotteita helposti kategorioittain tai käyttää verkkokaupan hakutoimintoa etsiessäsi tiettyä tuotetta.
Alla olevalta videolta näet, kuinka käyttää Wish-verkkokauppaa ja miten tehdä tilauksia.
1. Kun napautat Kassa-painiketta, siirryt syöttämään laskutus- ja osoitetietoja. Syötä tekstikenttään ensin sähköpostiosoitteesi ja postinumerosi.
Huom! Aiemmin Klarna-laskutusta toisessa verkkokaupassa käyttäneen tilaajan tiedot saattavat olla osin valmiiksi täytetty.
2. Seuraavaksi täytä loput osoitetiedoistasi tai tarkista verkkokaupan esitäyttämät osoitetiedot ja valitse maksutapa. Wish ehdottaa automaattisesti maksutavaksi laskua, mutta klikkaamalla Näytä lisää maksutapoja saat esiin muut maksutavat.
Maksutapavalinnan alapuolella näet vielä yhteenvedon tilauksestasi. Kun olet täyttänyt ja tarkistanut tiedot ja valinnut haluamasi maksutavan, voit klikata Osta-painiketta.
3. Tilauksesi otetaan nyt käsittelyyn. Halutessasi voit vielä muuttaa sähköpostiosoitetta, johon tilauksen lasku toimitetaan tai siirtää muutaman euron lisämaksua vastaan eräpäivää eteenpäin. Muussa tapauksessa tilauksesi on valmis ja voit alkaa odottaa sitä saapuvaksi muutaman viikon kuluessa.
Wish-tilauksen toimitus ja seuranta
Tilaukset lähetetään tavallisesti 1–2 arkipäivän kuluessa. Jokainen paketti toimitetaan erikseen, joten toimitusajoissa tuotteiden välillä voi olla vaihtelua. Toimitusaika riippuu kaupasta ja toimitusosoitteesta, joten tarkkaa saapumisajankohtaa on hankala ennustaa. Wish antaa jokaiselle tilaukselle kuitenkin arvion ja päiväyksen, jolloin tuote on viimeistään perillä. Tilaukset voidaan lähettää useista eri paikoista riippuen siitä, mistä tuotteet on tilattu.
Tilauksen toimitus Suomeen kestää tavallisesti 2–4 viikkoa, joten Wish-kaupan toimitusaika ei juuri eroa muiden ulkomaisten verkkokauppojen toimitusajoista. Arvioidun toimitusajan näkee jokaiselle tuotteelle Wish-kaupan tai -mobiilisovelluksen kautta Tilaushistoria-sivulta. Samalla sivulla pääsee seuraamaan paketin matkaa kauppiaalta omaan postilaatikkoosi tai lähimpään Postiin paketin koosta riippuen.
Wish on luonut nettikauppaan ja mobiilisovellukseen oman seurantajärjestelmänsä sen sijaan, että se lähettäisi asiakkailleen erikseen esimerkiksi sähköpostitse tilauksen seurantakoodin. Tilaushistoria-sivulla voit valita jokaisen tuotteen kohdalla erikseen Missä pakettini on? -toiminnon, josta näet jokaisen pakettisi sijainnin päiväkohtaisesti. Saattaa olla, että joidenkin pakettien kohdalla seurantatietoja ei ole saatavilla tai ne päättyvät ennen tilauksen saapumista Suomeen. Seurantatiedot riippuvat käytännössä siitä, miten kauppias lähettää tilauksesi. Pääsääntöisesti voit kuitenkin seurata pakettisi matkaa Suomeen Wish-verkkokaupan seurantapalvelun kautta.
Tilauksen toimituskulut vaihtelevat tuotteiden mukaan. Tavallisesti jokainen tuote lähetetään eri kauppiaalta, jolloin jokaisella tuotteella on myös omat toimituskulunsa. Näet jokaisen tuotteen tarkan toimitusmaksun tuotetiedoista. Wish-verkkokauppa pyrkii pitämään lähetyskustannukset mahdollisimman alhaisina.
Lisäksi on syytä ottaa huomioon, että tuotteet lähetetään pääosin Kiinasta, jolloin yli 22 euron tilaukset saattavat jäädä tulliin. Tällöin alkuperäisten kulujen päälle tulee Suomessa maksettavaksi 24 prosentin arvonlisävero. Wish-nettikaupasta tilattaessa vastaava tilanne lienee kuitenkin melko harvinainen, sillä tuotteet toimitetaan useasta eri lähteestä, jolloin yksittäinen yli 22 euron tilaus jakautuu moneen eri lähetykseen. Asia on tietysti eri, jos yksittäinen tuote maksaa yli 22 euroa. Yli 150 euron tuotteista peritään arvonlisäveron lisäksi tuotekohtainen tuontivero.
Wish-tilausten palauttaminen
Wish-verkkokauppa haluaa pitää asiakkaansa tyytyväisinä. Kaupalla onkin käytössään ns. viiden tähden takuu, jonka mukaan Wish on sitoutunut tarjoamaan upeimman mahdollisen palvelukokemuksen. Muiden verkkokauppojen tavoin myös Wishillä on palautuskäytäntö, ja tuotteen voi palauttaa 30 vuorokauden kuluessa toimituksesta.
Tuotteen palautus ja reklamointi onnistuvat helpoiten omalla Tilaushistoria-sivulla. Tätä kautta asiakas voi valita tuotteet, jotka haluaa palauttaa, ja olla suoraan yhteydessä Wish-verkkokaupan asiakastukeen. Asiakaspalvelu pyrkii vastaamaan yhteydenottopyyntöihin 72 tunnin kuluessa.
Jos teet Wish-kaupan kautta tilauksen ja muutat sen jälkeen mielesi, voit vielä peruuttaa tehdyn tilauksen. Tilauksen peruminen on kuitenkin liian myöhäistä, kun sen kohdalla asiakastiedoissasi lukee Lähetetty. Jos tilaus ehditään lähettää, mutta jostain syystä et olekaan siihen tyytyväinen, voit edelleen ottaa yhteyttä Wish-kaupan asiakastukeen.
Wish-nettikauppa tekee hyvitykset alkuperäisen maksutavan mukaan. Tavallisesti maksutavan tarjoaja käsittelee hyvityksen 14 arkipäivän kuluessa. Jos hyvitystä ei näy tililläsi kahden viikon sisällä, Wish suosittelee olemaan yhteydessä maksutavan tarjoajaan lisätietojen saamiseksi.
Wish-lahjakortit ovat hyvitysten ulkopuolella, sillä ne voi lunastaa vain kerran. Lunastetuista Wish-lahjakorteista ei siis ole mahdollista saada hyvitystä. Wish-verkkokauppa ei myöskään hyvitä palautuksen toimituskuluja, tullimaksuja, veroja, postimaksuja tai arvonlisäveroa. Palautuksesta aiheutuvat kulut jäävät siis asiakkaan maksettavaksi.
Wish-verkkokaupalla on palautuskäytäntö, mutta tuotteilla ei ole vaihto-oikeutta. On kuitenkin mahdollista, että tilaus voidaan korvata uudella, mikäli tuote ei vastaa asiakkaan odotuksia. Voit olla asiasta yhteydessä verkkokauppaan Wish-sovelluksen kautta tai ottamalla suoraan yhteyttä asiakaspalveluun.
Rahat takaisin Wish-sovelluksessa
Ulkomaisista verkkokaupoista tilatessaan voi joskus joutua pettymään, kun tuote ei vastaakaan kuvausta, laatu on oletettua huonompi tai tuote on hajonnut matkalla. Tuotteen palauttaminen esimerkiksi Kiinaan voi maksaa kymmeniä euroja, joten tuotteita harvemmin kannattaa palauttaa. Kokosimme alle kuvasarjan siitä, miten Wish-nettikaupassa voi pyytää rahat takaisin viallisesta tuotteesta.
1. Avaa Wish-sovellus ja valitse oikeasta alalaidasta Enemmän. Sen jälkeen valitse Tilaushistoria.
2. Tilaushistoriasta pääset tarkastelemaan tilaamiasi tuotteita, jäljittämään pakettia, jättämään arvostelun tuotteesta tai voit olla yhteydessä asiakastukeen esimerkiksi väärän tai vioittuneen tuotteen takia. Haluamasi tuotteen kohdalla valitse Ota yhteys tukeen.
3. Sovellus avaa listan ongelmatilanteista, joissa asiakastukeen voi olla yhteydessä. Valitse Tuotteiden ja maksujen palautukset.
4. Seuraavaksi valitse Pyydä rahasi takaisin. Mikäli olet jo aiemmin reklamoinut tuotteesta, voit katsoa maksupalautuksen tilaa valitsemalla Tarkista maksupalautuksen tila.
5. Wish-verkkokauppa haluaa tietää reklamaation syyn. Valitse esimerkiksi Tuote on vioittunut tai rikki, mikäli paketista paljastuu hajonnut tai viallinen tuote.
6. Avautuu viestikenttä, johon voit kirjoittaa selvityksen ongelmastasi ja syyn vaaditulle rahojen palauttamiselle. Mukaan kannattaa liittää todisteeksi kuva viallisesta tuotteesta. Wish-sovelluksessa voit kirjoittaa palautteen suomeksi ja saat myös vastauksen suomeksi viimeistään muutaman päivän sisällä.
Klarna-lasku ja muut maksutavat Wishissä
Yksi Wish-verkkokaupan vahvuuksista suomalaisten näkökulmasta on sen monipuolisissa maksutavoissa. Wishin maksutapoja ovat Klarnan lasku, MasterCardin ja Visan korttimaksut sekä Säästöpankin, Osuuspankin, S-Pankin, Aktian, Nordean ja Danske Bankin verkkopankit.
Klarna on suomalaisille tuttu useiden verkkokauppojen laskuttajana. Esimerkiksi Adlibris, Verkkokauppa.com ja XXL käyttävät Suomessa Klarnaa laskuttajanaan. Klarna-laskun saa tavallisesti kahden viikon maksuajalla. Wish-kaupasta tilatessa laskun eräpäiväksi tulee kuitenkin tilauksen viimeinen mahdollinen toimituspäivä. Näin laskulle saa maksuaikaa 4–5 viikkoa, vaikka tilauksen yhteydessä puhutaankin kahden viikon maksuajasta. Lisäksi Klarnan kautta voi siirtää laskun eräpäivää jo tilausvaiheessa vielä kuukaudella eteenpäin, mikäli taloudellinen tilanne ei juuri sillä hetkellä riitä laskun maksamiseen. Tämä tosin kustantaa tilaajalle muutaman euron lisää.
Klarna mahdollistaa myös osamaksun. Tilaustaan ei siis tarvitse maksaa kerralla kokonaisuudessaan, vaan sen voi maksaa pienemmissä erissä. Klarnan osamaksu on tavallisesti joustava: päätät itse, paljonko maksat laskustasi kuukausittain, kunhan maksat ainakin vähimmäismaksun verran. Osamaksujen suhteen on hyvä muistaa, että pidempi maksuaika kasvattaa korkoa.
Tilauksen voi myös maksaa heti korttimaksuna tai verkkopankkitunnuksilla. Korttimaksua varten tarvitset pankki- tai luottokorttisi. Valitse maksutavaksi MasterCard tai Visa ja klikkaa Osta. Klikattuasi Osta-painiketta palvelu siirtää sinut maksamaan tilaustasi. Syötä palveluun kortin numero sekä kortinhaltijan nimi, voimassaoloaika ja CVC-numero eli turvakoodi kortin kääntöpuolelta. Maksu veloitetaan kortilta tavallisesti muutaman pankkipäivän kuluessa. Verkkopankkitunnuksilla maksaessasi valitset listasta oman pankkisi, minkä jälkeen Osta-painiketta napauttamalla pääset kirjautumaan verkkopankkitunnuksillasi maksupalveluun. Hyväksyttyäsi maksun se veloitetaan tililtäsi heti. Tilaus on maksettu ja voit keskittyä odottamaan paketteja saapuvaksi.
Wishin palkinnot, ilmaiset lahjat ja alennuskoodit
Palkinnoilla ja lahjakorteilla voi ostaa tiettyjä Wish-verkkokaupassa myytäviä tuotteita. Wish lähettää sähköpostiisi ilmoituksen aina, kun saat palkinnon. Lisäksi ilmoitus palkinnosta näkyy ilmoitussivullasi, joka tulee näkyviin kirjautuessasi sisään. Jokainen palkinto on yksilöllinen ja arvoltaan erilainen. Ansaittuja palkintoja ei voi vaihtaa rahaksi tai siirtää muualle Wish-palvelusta. Useimmat palkinnot ovat voimassa vain muutaman päivän.
Palkinto otetaan huomioon automaattisesti ostoksesi hinnassa, kun siirryt kassalle viimeistelemään tilauksesi. Wish-palkinnoilla ei kuitenkaan voi maksaa toimituskuluja, sillä toimituksista huolehtivat kauppiaat ympäri maailmaa.
Wish-kauppa tarjoaa ilmaisen lahjan uusille asiakkailleen valituissa maissa. Saadakseen lahjan asiakkaan tulee rekisteröityä laitteella, jolta ei ole koskaan vastaanotettu ilmaista lahjaa. On myös huomioitava, että kassalle tulee siirtyä välittömästi, jotta lahjansa voi lunastaa. Ilmaisen lahjan mahdollisuus voi mennä ohi, jos sovelluksesta poistuu, palaa takaisin sivulla tai ei suorita ostosta tarpeeksi nopeasti. Wish-verkkokauppa ei kuitenkaan kata ilmaisen lahjan postikuluja, jolloin asiakkaan on mahdollisesti annettava maksutapa näitä varten.
Jos sinulla on alennuskoodi, voit sen avulla säästää Wish-kaupassa entistä enemmän. Saat alennuskoodin käyttöösi siirtymällä mobiilisovelluksessa kassalle, klikkaamalla alennuskoodikenttää ja kirjoittamalla koodisi kenttään. Ostoskorisi päivittyy, kun klikkaat Käytä-nappia. Kaikkia alennuskoodeja ei voi käyttää kerralla.
Wish-sovellukset
Wish-verkkokaupalla on oma mobiilisovelluksensa, jonka kautta nettikauppa pääosin toimii. Sovelluksen saa ladattua Google Play -kaupan kautta Android-käyttöjärjestelmään ja App Store -sovelluksen kautta Applen puhelimiin. Wish on verkkokaupan pääsovellus, mutta sen lisäksi on olemassa neljä erillistä sovellusta, jotka rajaavat tuotteita kategorioihin.
Geek-sovellus sisältää elektroniikkaa ja esimerkiksi puhelintarvikkeita. Home-sovellukseen on koottu kodin sisustustavaroita. Wish-kaupan kolmas erillinen sovellus Cute on rajattu kosmetiikalle. Neljäs sovellus Mama sisältää kootusti äitiys- ja vauvatuotteita. Kaikki erillisten sovellusten tuotteet löytyvät myös pääsovelluksesta ja Wish-verkkokaupasta. Eri sovellusten avulla tuotteita voi selata rajatummin ja sovellus osaa ehdottaa entistä paremmin juuri käyttäjää kiinnostavia tuotteita.
Wish-testitilaus
Tilasimme Wish-verkkokaupan kautta testinä kolme tuotetta: kaksi erilaista huulipunaa sekä vyölaukun. Tilaus tehtiin perjantaina 19. toukokuuta ja toimitus tuotteille luvattiin viimeistään 24. kesäkuuta. Arvioitu toimitusaika tuotteille oli siis viisi viikkoa, mutta olisi mahdollista, että tuotteet saapuvat jo luvattua aiemmin. Tavallisesti postipaketin matka Kiinasta Suomeen kestää nelisen viikkoa.
Ensimmäisenä saapui toinen tilatuista huulipunista, noin kaksi viikkoa tilauksen jälkeen. Paketti toimitettiin päiväpostin mukana kerrostaloasunnon postiluukusta. Huulipuna oli pakattu harmaaseen muovipussiin, jossa oli vain tilattu tuote. Pakkaus ei siis sisältänyt esimerkiksi länsimaalaisille tuttua pakkauslistaa.
Tuote vaikutti olevan oikea, mutta huulipunan väri yllätti. Tilattu huulipuna oli tuotekuvassa kirkkaanpunainen, samettinen ja mattapintainen. Paketista paljastunut tuote ei ollut väriltään yhtä kirkas. Tilaushistorian mukaan huulipunan tuotenumero kuitenkin vastasi tilattua tuotetta. Se ei silti vastannut tilaajan odotuksia. Lisäksi huulipunaa piti laittaa paksu kerros, jotta se vastasi edes välttäen Wish-kaupan tuotekuvaa. Tuotteen kuvaus lupaa huulipunalle myös kestoa, mutta todellisuudessa huulipuna ei ole sen kestävämpi kuin muutkaan halvat huulipunat. Lisäksi tuote tahrasi melkoisesti. Huulipunaa päätyi jopa vaatteisiin ja kodinpinnoille. Kovin paljon ei luonnollisestikaan voi odottaa euron huulipunalta.
Seuraavaksi saapui tilaamamme vyölaukku. Paketista tuli kolmen viikon kuluessa saapumisilmoitus, jonka kanssa paketti oli noudettavissa lähimmästä postitoimistosta. Paketti oli tutussa harmaassa muovissa. Se olisi mahtunut myös postiluukusta, mutta Postin säädösten mukaan paketti laskettiin liian isoksi ja näin ollen se oli noudettava postista.
Viiden euron hintaan nähden vyölaukku oli laadukas. Sen materiaali ja ompeleet tuntuivat kestäviltä. Vyölaukussa oli paljon erikokoisia taskuja ja vetoketjut toimivat moitteettomasti. Laukun vyöosaa oli helppo säätää ja napsauttaa kiinni. Ikävä kyllä vyö tuntui olevan sen verran liukas, että laukun ollessa sisällöltään painavampi vyön säädöt löystyivät ja niitä piti jatkuvasti kiristää uudelleen.
Jälkiviisaana vyölaukku olisi voinut olla kooltaan pienempi ja taskujakin vähemmän. Lisäksi materiaali olisi ollut tyylikkäämpi nahkaisena tai keinonahkaisena. Hutiostos vyölaukku ei kuitenkaan ollut, vaan sille tulee varmasti käyttöä kesän festareilla.
Viimeisenä postiluukusta tipahti toinen tilattu huulipuna. Toimituksessa kesti lähemmäs neljä viikkoa, mutta tuote saapui reilusti ennen ilmoitettua viimeistä saapumispäivää. Toinen huulipuna vastasi tuotekuvausta edeltäjäänsä paremmin. Se oli väriltään luvatun kirkkaanpunainen ja huulissa kestävämpi kuin aiemmin saapunut huulipuna. Silti se kuitenkin tahrasi jopa pahemmin kuin edeltäjänsä. Tahraamisesta huolimatta huulipunan väri oli toivottu ja sille tulee varmasti käyttöä. Euron huulipunaksi tilaus oli iloinen yllätys.
Pienen miinuksen tilaus saa siitä, että sen toimituksessa kesti muita tuotteita huomattavasti pidempään. Lisäksi tuotteen seuranta Wish-nettikaupan Tilaushistoria-sivulla päättyi Kiinaan viikko tuotteen lähettämisen jälkeen, joten koko tuotteen saapuminen ehdittiin jo kyseenalaistaa siitäkin huolimatta, että se saapui lopulta viikko ennen ilmoitettua aikarajaa. Vaan ei liene ihme tai kumma, että kesti, sillä suomalaisten Kiina-tilaukset ovat ruuhkauttaneet Postia.
5 faktaa Wishistä
-
Wish-sovelluksen ilmoitukset ja sähköpostimarkkinointi
Wish-verkkokaupan toiminta perustuu koukuttavuuteen, joten se markkinoi palveluaan jatkuvalla syötöllä. Sovellus puskee ilmoituksia puhelimeen pitkin päivää ja sähköposti täyttyy markkinointiviesteistä.Sovelluksen ilmoitukset saa puhelimen asetuksista pois päältä. Sähköpostit voi halutessaan ohjata roskapostiin, jolloin viestejä ei tarvitse olla jatkuvasti poistamassa. Edellä mainitut toimenpiteet aiheuttavat kuitenkin sen, että kirjautuessasi seuraavan kerran Wish-verkkokauppaan tai -sovellukseen siellä odottaa yhä useampi huomiotasi kaipaava ilmoitus.
-
Facebook-ryhmät – kokemuksia kaupoista
Sosiaalisessa mediassa on paljon erilaisia aktiivisten nettitilaajien perustamia ryhmiä. Ryhmissään verkkokauppojen käyttäjät voivat jakaa kokemuksia tilauksista, toimitusajoista, tuotteista ja niiden laadusta. Esimerkiksi Facebookin suljetussa Wish/Aliexpress/Ebay (Finland) -ryhmässä on yli 80 000 jäsentä.Kokemuksia vertaillaan paljon, mutta lisäksi Facebook-ryhmä toimii alustana ilmiöiden ja trendien luomiseen. Mainitussa ryhmässä on nopeasti havaittavissa, mikä tuote kiinnittää ihmisten huomion ja alkaa nostaa suosiotaan eli trendata tilaajien keskuudessa.
Ryhmän jäsenet julkaisevat myös ns. Mitä tilasin vs. Mitä sain -julkaisuja, jotka kertovat muille käyttäjille, miten tuote on vastannut kuvaustaan. Julkaisut saattavat toisinaan herättää huvitusta tuotteen ollessa jotain aivan muuta kuin odotti, mutta toisaalta viestiketjuista löytyy iloisiakin yllätyksiä.
-
Kokotaulukko ei aina täsmää
Erityisesti vaatteita tai kenkiä tilatessa tulee olla tavallista tarkempi kokojen kanssa. Kiinalaisissa verkkokaupoissa on yleensä hieman pienempi kokotaulukko, jolloin M-kokoisen on tarpeellista tilata kenties L-kokoinen tuote. Sama logiikka toimii myös kenkiä tilattaessa: jos kokosi on 39, tilaa tuote koossa 40.Wish-kaupan tuotekuvausten alla on myös asteikko, josta näkee nopeasti, kuinka hyvin tuote on vastannut tilaajien odotuksia. Se antaa jonkin verran suuntaa tuotteen kokoluokasta, sillä Wish-sovelluksen käyttäjät ovat pääosin länsimaisia.
-
Samankaltaiset tuotteet
Selatessasi tuotteita Wish-verkkokaupassa saatat löytää melkein täydellisen tai jopa täydellisen tuotteen, mutta se ehkä maksaa liikaa tai ei täysin vastaa etsimääsi. Tällaisessa tilanteessa on syytä kiinnittää huomiota tuotteen esittelykuvan ja -tekstin alapuolella oleviin välilehtiin Yleistietoja, Samankaltaiset tuotteet, Kuvaus, Arvostelut, Kaupan arvostelut sekä Toimitus.Samankaltaiset tuotteet -välilehden alta löytyy nimensä mukaisesti samankaltaisia tai vastaavia tuotteita kuin avattu tuote. Saatat löytää välilehdeltä saman tuotteen edullisempaan hintaan joltain toiselta toimittajalta tai kokonaan toisen tuotteen, joka vastaa mielikuvaasi vieläkin paremmin.
-
Palautuskäytäntö
Wish-verkkokaupalla on olemassa palautusmahdollisuus: tuotteen voi palauttaa 30 päivän kuluessa toimituksesta. Palauttaminen on kuitenkin omakustanteista ja postimaksut Kiinaan saattavat maksaa useita kymmeniä euroaj, joten on syytä punnita, kannattaako halvan tuotteen palautus. Vaihto-oikeutta tuotteilla ei ole.Mikäli tuote on väärä, viallinen tai se ei vastaa odotuksiasi, voit olla yhteydessä Wish-verkkokaupan asiakastukeen. Asiakaspalvelu pyrkii vastaamaan yhteydenottopyyntöihin 72 tunnin kuluessa. Tuotteen reklamointi onnistuu helpoiten Tilaushistoria-sivun kautta.
Edulliset hinnat, suomeksi käännetty verkkokauppa, mobiilisovellus ja asiakaspalvelu sekä suomalaisille tutut maksutavat takaavat Wish-kaupan suosion Suomessa. Hintatason ollessa samaa tasoa kuin Ebayssa tai AliExpressissä on suomen kieli selkeä valtti. Tuntitarjoukset, näennäisesti kallis lähtöhinta ja alennukset houkuttelevat ostamaan, vaikka todellisuudessa tuotteet ovat halpoja muutenkin. Wish-kauppa ja -mobiilisovellus koukuttavat. Se on osa verkkokaupan nerokasta markkinointisuunnitelmaa.
Hae lisäbudjettia shoppailuun!
Credigo on tarjonnut erilaisia rahoitustuotteita vuodesta 2006 lähtien Pohjoismaissa. Korkea asiakaspalvelun laatu on yksi Credigon tärkeimmistä arvoista ja maaliskuussa toteutetun asiakaskyselyn mukaan 88,8 prosenttia asiakkaista suosittelisi Credigon lainaa ystävälleen. Credigon laina on aina selkeästi hinnoiteltu, joten tiedät, mistä maksat.
Täytä hakemus
28.6.2017